Sfäärivanki,
vähäinen

Loihdinta (sfääriintuonti) [ks. teksti]

Taso

Tkr/Vel 5

Osatekijät

P, E

Langetusaika   

10 minuuttia

Kantama

Lyhyt (25 j + 5 j/2 tasoa); ks. teksti

Kohde

Yksi elementaali tai vierasolio, jolla on enintään 6 KN    

Kestoaika

Silmänräpäyksellinen

Laistoheitto

Tahto mitätöi

Loitsunsieto

Ei ja Kyllä; ks. teksti

Kun langetat tämän loitsun, yrität jotakin vaarallista: koetat houkutella jonkin olennon toisesta sfääristä etukäteen valmistamaasi ansaan, jonka on sijaittava loitsun kantamalla. Sfääriintuotu olento pysyy ansassa vankina, kunnes se suostuu suorittamaan sinulle jonkin palveluksen vastineeksi vapautumisestaan.

Ansan luomiseksi sinun on langettava jokin taikapiiri-loitsu sisäänsä sitovana voimana. Sinun on tunnettava ja ilmoitettava se olentolaji, jonka edustajan aiot vangita. Jos tahdot tuoda sfääriin jonkin tietyn yksilön, sinun on mainittava sen nimi langetuksen yhteydessä.

Kohdeolento saa yrittää Tahto-laistoheittoa. Jos laistoheitto onnistuu, olento kykenee vastustamaan loitsua. Jos laistoheitto epäonnistuu, olento päätyy välittömästi ansan sisään (loitsunsieto ei suojaa sitä sfääriintuonnilta). Olento voi paeta ansasta voittamalla loitsunsiedollaan langettajatasotestisi tuloksen, turvautumalla ulottuvuusmatkailuun tai suorittamalla onnistuneen Karisma-testin (VA 15 + puolet langettajatasostasi + Kar-muuntimesi). Se voi yrittää kutakin keinoa kerran päivässä. Jos se murtautuu vapaaksi, se voi paeta tai hyökätä kimppuusi. Olentoon langetettu ulottuvuusankkuri estää pakenemisen ulottuvuusmatkailun turvin. Voit vahvistaa ansaa myös symbolikehällä (ks. taikapiiri pahuutta vastaan).

Jos olento ei pääse murtautumaan ansasta vapaaksi, voit pitää sitä vankinasi niin pitkään kuin uskallat. Voit yrittää saada olennon suorittamaan sinulle jonkin palveluksen kuvailemalla sen ja tarjoamalla siitä kenties jotakin palkkiota. Tällöin suoritat Karisma-testin, jota vastaan olento kilpailee omalla Karisma-testillään. Testiin lasketaan hyvitystä +0:sta +6:een palveluksen luonteen ja palkkion mukaan. Jos olento voittaa kilpaillun testin, se kieltäytyy palvelemasta sinua. Voit esittää uusia tarjouksia ja palkkioita (tai tarjota uudestaan vanhoja) 24 tunnin välein. Voit jatkaa yrittämistä, kunnes olento lupautuu palvelemaan sinua tai murtautuu vapaaksi tai kunnes sinä päätät hankkiutua siitä eroon jollakin toisella loitsulla. Olento ei koskaan suostu mahdottomiin vaatimuksiin tai kohtuuttomiin käskyihin. Jos nopan silmäluku Karisma-testissäsi on 1, olento murtautuu vapaaksi ansasta ja voi paeta tai hyökätä kimppuusi.

Kun pyydetty palvelus on suoritettu, olennon tarvitsee vain ilmoittaa asiasta sinulle päästäkseen välittömästi takaisin sinne mistä tulikin. Olento voi yrittää kostaa sinulle myöhemmin. Jos annat olennolle jonkin ajallisesti rajaamattoman tehtävän, jota se ei voi suorittaa omin voimin päätökseen, loitsu pysyy voimassa enintään yhden päivän langettajatasoasi kohden ja olento saa välittömästi mahdollisuuden murtautua vapaaksi. Huomaa, että ovela olento voi kiertää joitakin ohjeita.

Kun käytät sfääriintuontiloitsua, joka tuo sfääriin hyvän, kaoottisen, lainkuuliaisen, pahan, ilma-, maa-, tuli- tai vesiolennon, loitsulla on olennon hengenlaadun tai alatyypin mukainen lisämäärite.


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.